شناسهٔ خبر: 168279 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان به اظهارات رییس دانشگاه دامغان؛

بازپس‌گیری اراضی دانشگاه دامغان قانونی است

بازپس گیری اراضی دانشگاه دامغان اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان پیرو اظهارات رییس دانشگاه دامغان در رابطه با بازپس گیری بخشی از اراضی دانشگاه دامغان، جوابیه ای منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سمنان، پیرو اظهارات هفته گذشته رییس دانشگاه دامغان (پیش از شهادت آیت‌الله رئیسی) مبنی بر مغایرت بازپس‌گیری اراضی دانشگاه دامغان توسط این اداره‌کل با طرح توسعه دانشگاه و شهر دامغان، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی به‌ویژه شهروندان دامغان ارائه می‌شود.

۱_یک قطعه زمین به مساحت ۷۵ هکتار با کاربری آموزش عالی طی یک قرار داد در تاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ به دانشگاه دامغان واگذار شده که سند مالکیت آن به نام اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان می باشد و از زمان قرارداد واگذاری تنها نسبت به احداث ۳ هکتار زمین اقدام شده است.

۲_در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن و با توجه عدم ساخت و ساز در بخشی از اراضی دانشگاه دامغان، ۴۰ هکتار از قرارداد دانشگاه کسر و به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کرد که در کارگروه امور زیربنایی جهت الحاق به محدوده شهر به تصویب رسید .                                   

۳-با عنایت به اینکه اراضی اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور حدود ۲۰هکتار می باشد و اراضی واگذار شده به دانشگاه دامغان بیش از اندازه(۷۵ هکتار) بوده است، نسبت به بازپس گیری مابقی زمین ساخت و ساز نشده اقدام و اداره کل راه و شهرسازی استان ۳۵ هکتار از اراضی را در اختیار دانشگاه دامغان قرار داد؛شایان ذکر است در سنوات گذشته سند مالکیت ۶۵ هکتار(فارغ از زمین ۷۵ هکتاری) به نام دانشگاه منتقل شده است و در این مساحت(۶۵ هکتار) همچنان حدود ۲۰ هکتار زمین خالی وجود دارد.

۴- براساس تفاهم نامه همکاری دوجانبه وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فروردین ماه ۱۴۰۲، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به منظور تحقق امر جهش تولید مسکن و تامین اراضی نهضت ملی مسکن، باید اراضی خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت تامین نیازهای جامعه هدف این وزارتخانه قرار دهد.

 ۵_براساس تفاهم نامه مذکور بخشی از اراضی دانشگاه های کشور به منظور ساخت مسکن برای استادان، کارکنان دانشگاه و خوابگاه های متاهلی در نظر گرفته شد و در چهاردهمین جلسه شورای عالی مسکن در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲عملیات ساخت بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان آغاز شد که در استان سمنان سهم دانشگاه دامغان ۴۰۰ واحد مسکونی به مساحت ۷ هکتار بود.       

​​​​​